Skip to content
  • Det Europæiske Råd
  • Erklæringer og bemærkninger
  • 27. april 2015 17.00

Bemærkninger fra formand Donald Tusk efter topmødet mellem EU og Ukraine i Kiev

Vi har netop afsluttet det 17. topmøde mellem EU og Ukraine. Det var det første topmøde under den nye associeringsaftale mellem EU og Ukraine. Og det var også det første topmøde, efter aggressionerne og konflikten i Donbass og på Krim brød ud.  Drøftelserne om krisen i Ukraine lagde beslag på en stor del af vores tid og gjorde det muligt for os at udveksle synspunkter om situationen på stedet, og om hvad der skal gøres.

Vi blev enige om, at en fuld gennemførelse af Minskaftalerne fortsat er den bedste mulighed for at nå frem til en politisk løsning. Vi overvåger fortsat nøje våbenhvilen. Selv om volden er mindsket siden aftalen i februar, bliver våbenhvilen fortsat overtrådt dagligt, og OSCE er stadig ikke i stand til at kontrollere tilbagetrækningen af tunge våben. Derudover er vi meget bekymrede over de oplysninger, vi modtager, om at der fortsat kommer våben ind i det østlige Ukraine.

Vores diplomatiske indsats fortsætter. Vi forventer, at Den Russiske Føderation påtager sig ansvaret for at opfylde sine forpligtelser, hvilket omfatter tilbagetrækning af russiske væbnede styrker og udstyr. Det er værd at minde om, at vores sanktioner og restriktive foranstaltninger er knyttet til en fuld gennemførelse af Minskaftalerne. Vi forventer en hurtig løsladelse af alle gidsler, herunder Nadia Savtjenko.

Vi kom også ind på overvågnings- og sikkerhedsrelaterede opgaver. Den Europæiske Union er allerede i gang med at styrke sin støtte til OSCE, men vi drøftede også bredere spørgsmål. Vi kender forventningerne fra ukrainsk side til dette spørgsmål. Det bliver ikke let, men vi vil se nærmere på det. Vi sender snarest muligt en civil vurderingsmission.

Vi udvekslede synspunkter om den humanitære situation, hvor indsatsen for at hjælpe den ramte befolkning skal intensiveres. Det omfatter lovgivningsmæssige og institutionelle skridt, som Ukraine skal gennemføre. Den Europæiske Union og dens medlemsstater er de største bidragydere til den internationale hjælpeindsats, og vi er rede til at bidrage yderligere.

Topmødet gav også mulighed for at drøfte forberedelserne til næste måneds topmøde i Det Østlige Partnerskab i Riga. Vi er enige om, at denne vigtige begivenhed både er et tegn på vores fortsat stærke engagement i disse rammer og på at fastlægge vores prioriteter for de kommende år.

Afslutningsvis vil jeg gerne dele en overvejelse efter mit besøg på Maijdanpladsen i formiddags. Majdan var et vendepunkt for Ukraine - og også for Europa. Nu er vi nødt til at sikre os, at det var et vendepunkt til det bedre. Til gavn for alle ukrainere. Jeg er overbevist om, at I er på vej i den rigtige retning. Men jeg er også fuldt ud klar over, at der er mange hindringer forude. Og for at være ærlig også mange ofre.

Jeg ved dette fra mit eget land, Polen, der på mange måder var nødt til at gå igennem den samme ofte smertefulde proces - selv uden en væbnet konflikt inden for vores grænser. Men jeg kan også ærligt sige, at der ikke er noget bedre alternativ. Reformerne, ofrene, drejningen mod Europa og Vesten er det værd.

Jeg kan forsikre jer om, at EU står ved jeres side hele vejen - og bidrager så meget, vi kan. Det var også mit hovedbudskab til præsident Petro Porosjenko og premierminister Arsenij Jatsenjuk i dag. Men EU kan ikke gøre det hårde arbejde for jer. Det er op til jer og kun jer, den ukrainske nation og dens regering og parlament, at udføre det hårde arbejde med at reformere Ukraine. For at gøre Ukraine til et mere velstående, et mere lige og et mere retfærdigt land. Kort sagt et bedre Ukraine. Tak.

Gå til siden med møder

Pressekontakter

Hvis du ikke er journalist, bedes du sende din forespørgsel til informationsafdelingen.

Seneste gennemgang: 14. januar 2024