- Euroopan unionin neuvosto
- Lehdistötiedote
- 27. marraskuuta 2020 19.55
YMP:n siirtymäasetus: epävirallinen sopimus viljelijöille annettavasta rahoituksesta
Neuvosto teki tänään Euroopan parlamentin kanssa epävirallisen sopimuksen siitä, miten nykyisten YMP-sääntöjä voimassaoloa jatketaan vuoden 2022 loppuun asti ja miten EU:n elpymisvälineen ylimääräiset 8,07 mrd. € jaetaan eurooppalaisille viljelijöille. Tämä epävirallinen sopimus on jatkoa kesäkuussa solmitulle alustavalle sopimukselle.
Uudessa sopimuksessa linjataan elpymisvälineestä myönnettävien rahojen jakautuminen seuraaville kahdelle vuodelle seuraavasti: 30% 8,07 mrd. €:sta tulee käyttöön vuonna 2021 ja 70% vuonna 2022. Lisäksi siinä annetaan EU-maiden tehtäväksi varmistaa noin yksi kolmasosa kokonaismäärärahoista (37%) vihreille ja eläinten hyvinvointiin tähtääville toimille ja yli puolet kokonaismäärärahoista (55%) sosiaaliseen ja digitaaliseen muutokseen liittyville toimille. Neuvottelijat odottavat, että näillä toimenpiteillä voidaan nopeuttaa täsmäviljelyn ja älykkään maatalouden kaltaisiin käytäntöihin siirtymistä, parantaa korkealuokkaisen tieto- ja viestintäteknologian saavutettavuutta maaseutualueilla ja tukea paikallisia markkinoita.
Neuvottelijat sopivat myös jatkavansa puolella vuodella poikkeuksellisten tilapäisten tukitoimien soveltamista viljelijöihin ja pk-yrityksiin, joihin koronakriisi on vaikuttanut. Neuvottelijat sopivat myös siitä, että EU:n syrjäisimmille alueille ja Egeanmeren pienille saarille vuosina 2021 ja 2022 annettava taloudellinen tuki pysyy nykyisten sääntöjen mukaisena.
Neuvotellulle tekstille on vielä saatava neuvoston maatalouden erityiskomitean hyväksyntä, minkä jälkeen se lähetetään mahdollisimman pian neuvostolle ja Euroopan parlamentille lopullista hyväksyntää varten.
Lehdistöyhteydet
-
Magdalena Walczak-Jarosz Press officer
- +32 471 33 57 03
- +32 2 281 80 79
- @Magda_Brussels
Jos et ole toimittaja, lähetä kysymyksesi yleisötiedotuspalvelulle.
Päivitetty viimeksi: 6. helmikuuta 2025