Skip to content
  • Rådet for Udenrigsanliggender

Tredje ministermøde mellem Den Europæiske Union og Den Afrikanske Union, 21. maj 2025

Udenrigsministrene fra Den Europæiske Union og Den Afrikanske Union mødtes for tredje gang for at gøre status over de fremskridt, der er gjort siden det sjette topmøde mellem EU og AU i februar 2022.

Ministrene udvekslede synspunkter om partnerskabet mellem EU og AU, og hvordan samarbejdet kan styrkes yderligere dette skelsættende år, som markerer 25-året for deres varige og enestående partnerskab.

Drøftelserne på mødet handlede om følgende emner:

  • fred, sikkerhed og god regeringsførelse
  • multilateralisme
  • velstand
  • mennesker, migration og mobilitet

Mødet blev ledet i fællesskab af Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, Kaja Kallas, og Angolas udenrigsminister, Tete António, formand for AU's eksekutivråd.

Afrika er en geopolitisk prioritet for EU i en tid med øget geopolitisk volatilitet.

EU og dets medlemsstater er fortsat Afrikas største handelspartner, største investor, største donor af officiel udviklingsbistand og humanitære donor med 309 mia. € i direkte udenlandske investeringer i Afrika i 2022.

2025 markerer 25-året for partnerskabet mellem EU og AU og er et afgørende år for partnerskabet, da programmet byder på tredje ministermøde mellem EU og AU samt syvende topmøde mellem EU og AU i Afrika.

EU og Afrika kan have stor styrke, når de handler i fællesskab.

Pressemeddelelser

Presseinformation

Pressekontakter

Hvis du ikke er journalist, bedes du sende din forespørgsel til informationsafdelingen.

Akkreditering og pressearrangementer

Du kan finde generelle oplysninger om akkreditering på denne side.

Medieakkreditering til internationale topmøder, der afholdes uden for Den Europæiske Union, vil blive varetaget af værtslandets offentlige myndigheder.

Hold dig opdateret

Øvrige samlinger: Rådet for Udenrigsanliggender

Se flere møder

Seneste gennemgang: 6. juni 2025