Skip to content
  • Utrikesrådet

Tredje ministermötet mellan EU och Afrikanska unionen, 21 maj 2025

Utrikesministrarna från EU och Afrikanska unionen träffades för tredje gången och gick igenom vilka framsteg som gjorts sedan det sjätte toppmötet mellan EU och AU i februari 2022.

Ministrarna diskuterade partnerskapet mellan EU och AU och hur man ytterligare kan stärka samarbetet som i år fyller 25 år.

Under mötet diskuterade man

  • fred, säkerhet och samhällsstyrning
  • mutilateralism
  • ekonomiskt välstånd
  • människor, migration och mobilitet

Mötet leddes gemensamt av EU:s utrikeschef Kaja Kallas och Angolas utrikesminister Tete António som även är ordförande i AU:s verkställande råd.

Afrika är en geopolitisk prioritering för EU i en tid av ökad geopolitisk osäkerhet.

EU och dess medlemsländer är alltjämt den främsta handelspartnern, den främsta investeraren, och den främsta givaren av offentligt utvecklingsbistånd och humanitärt bistånd till Afrika, med 309 miljarder euro i utländska direktinvesteringar i Afrika 2022.

2025 är det 25 år sedan partnerskapet mellan EU och AU sjösattes. Det är alltså ett viktigt år för partnerskapet. Under året kommer man att hålla ett tredje ministermöte mellan EU och AU, och ett sjunde toppmöte mellan EU och AU i Afrika.

EU och Afrika kan vara en mäktig kraft när man agerar tillsammans.

Pressmeddelanden

Pressinformation

Presskontakter

Om du inte är journalist, vänligen skicka din förfrågan till enheten för information till allmänheten.

Ackreditering och pressevenemang

Allmän information om ackreditering finns på den här sidan.

Medieackrediteringen för internationella toppmöten som hålls utanför Europeiska unionen hanteras av de statliga myndigheterna i värdlandet.

Mer information kommer inom kort

Andra möten: Utrikesrådet

Visa fler möten

Senast ändrad: 6 juni 2025