Skip to content
  • Ulkoasiainneuvosto

EU:n ja Afrikan unionin 3. ministerikokous, 21. toukokuuta 2025

Euroopan unionin ja Afrikan unionin (AU) ulkoministerit kokoontuivat kolmannen kerran arvioimaan edistymistä helmikuussa 2022 pidetyn kuudennen EU–AU-huippukokouksen jälkeen.

Ministerit keskustelivat EU:n ja AU:n kumppanuudesta ja yhteistyön vahvistamisesta. Tämä kestävä ja ainutlaatuinen kumppanuus on jatkunut nyt 25 vuotta.

Kokouksessa keskusteltiin seuraavista aiheista:

  • rauha, turvallisuus ja hallintotapa
  • monenvälisyys
  • vauraus
  • ihmiset, muuttoliike ja liikkuvuus

Kokouksen puheenjohtajina toimivat EU:n ulkoasiainedustaja Kaja Kallas ja Angolan ulkoministeri ja AU:n toimeenpanevan neuvoston puheenjohtaja Tete António.

Geopoliittinen epävakaus lisääntyy, ja Afrikka onkin EU:n geopoliittinen prioriteetti.

EU jäsenmaineen on edelleen Afrikan suurin kauppakumppani, investoija sekä virallisen kehitysavun ja humanitaarisen avun antaja. Vuonna 2022 Afrikkaan tehtiin 309 mrd. € suoria ulkomaisia investointeja.

Vuosi 2025 on EU:n ja AU:n kumppanuuden 25-vuotisjuhlavuosi. Se on kumppanuuden kannalta merkittävä, sillä vuoden aikana järjestetään kolmas EU–AU-ministerikokous ja seitsemäs EU–AU-huippukokous, joka pidetään Afrikassa.

EU ja Afrikka voivat yhdessä toimiessaan olla huomattava voimatekijä.

Lehdistötiedotteet

Lehdistölle

Lehdistöyhteydet

Jos et ole toimittaja, lähetä kysymyksesi yleisötiedotuspalvelulle.

Akkreditointi ja lehdistötilaisuudet

Yleistä tietoa akkreditoinnista on tällä sivulla.

Tiedotusvälineiden akkreditoinnista Euroopan unionin ulkopuolella järjestettäviin kansainvälisiin huippukokouksiin vastaavat järjestäjämaan viranomaiset.

Pysy kuulolla

Muut istunnot: Ulkoasiainneuvosto

Lisää kokouksia

Päivitetty viimeksi: 6. kesäkuuta 2025