- Europeiska unionens råd
- Pressmeddelande
- 7 oktober 2019 17:22
Gränsförvaltning: EU undertecknar avtal med Montenegro om samarbete med Frontex
I dag undertecknade Europeiska unionen ett avtal med Montenegro om samarbete kring gränsförvaltning mellan Montenegro och Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån (Frontex). Avtalet undertecknades för EU av Maria Ohisalo, Finlands inrikesminister och ordförande i rådet, och Dimitris Avramopoulos, kommissionär för migration, inrikes frågor och medborgarskap, och för Montenegro av landets inrikesminister Mevludin Nuhodžić.
Syftet med avtalet är att göra det möjligt för Frontex att samordna det operativa samarbetet mellan EU-länderna och Montenegro om förvaltningen av Europeiska unionens och Montenegros gemensamma gränser. Undertecknandet av avtalet är ännu ett bevis på det växande och allt djupare samarbetet med Montenegro. Det kommer att medföra fördelar för båda parter, särskilt i form av en bättre gränsförvaltning. Maria Ohisalo, Finlands inrikesminister
I dag blir vårt gränssamarbete med Montenegro ännu starkare. Vi tar ytterligare ett steg mot att föra västra Balkan närmare EU. De migrations- och säkerhetsutmaningar vi står inför är gemensamma och det måste våra åtgärder också vara. Dimitris Avramopoulos, kommissionär för migration, inrikes frågor och medborgarskap
Tack vare detta avtal kommer Frontex att kunna bistå Montenegro med gränsförvaltning, gemensamma insatser och utplacering av enheter i de montenegrinska regioner som gränsar till EU, om Montenegro godkänner detta.
Syftet med verksamheten är att bekämpa olaglig invandring, i synnerhet plötsliga förändringar i migrationsströmmarna, och gränsöverskridande brottslighet, och kan innefatta ökat tekniskt och operativt bistånd vid gränsen.
Ett stärkt samarbete mellan prioriterade länder utanför EU och Frontex kommer att hjälpa till att bekämpa olaglig invandring och ytterligare förbättra säkerheten vid EU:s yttre gränser.
Vad händer nu?
Utkastet till beslut om ingående av avtalet har lämnats till Europaparlamentet som behöver ge sitt samtycke för att avtalet ska kunna ingås.
Gränsförvaltning: avtal med länder utanför EU (Infografik)
Bakgrund
Dagens statusavtal är det andra avtal som ingås med ett partnerland. Ett liknande avtal med Albanien undertecknades i oktober 2018. Förhandlingarna med Montenegro slutfördes den 5 juli 2018 och utkastet till statusavtal paraferades i februari 2019 av EU-kommissionär Avramopoulos och Montenegros inrikesminister Mevludin Nuhodžić. Rådet godkände därefter undertecknandet av avtalet den 19 mars 2019.
Liknande statusavtal har också paraferats med Nordmakedonien (juli 2018), Serbien (september 2018) och Bosnien och Hercegovina (januari 2019) och håller på att slutföras.
Frontex inledde i år den allra första gemensamma insatsen i ett grannland utanför EU. Detta skedde den 22 maj på Albaniens territorium.
Frontex kan placera ut och genomföra gemensamma insatser på angränsande icke-EU-länders territorium, förutsatt att ett statusavtal i förväg har ingåtts mellan Europeiska unionen och det berörda landet.
Tidigare i år enades Europaparlamentet och rådet, på förslag av EU-kommissionen, om att stärka den europeiska gräns- och kustbevakningen. Detta kommer att möjliggöra gemensamma insatser och utplaceringar i länder utanför EU:s närmaste grannskap.
Samarbete med länder utanför EU är en viktig del av det europeiska konceptet integrerad gränsförvaltning. Konceptet tillämpas som en modell för tillträde i fyra delar: åtgärder i länder utanför EU, åtgärder tillsammans med grannländer utanför EU, gränskontrollåtgärder och åtgärder inom Schengenområdet.
Presskontakter
-
Laura Bérard Press officer
- +32 471 33 09 49
- +32 2 281 57 95
Om du inte är journalist, vänligen skicka din förfrågan till enheten för information till allmänheten.
Senast ändrad: 5 februari 2025