Skip to content

Det globala avtalet om pandemier i ett nötskal

Covid-19 visade att hotet från framtida pandemier inte kan bemötas av enskilda regeringar eller institutioner. I en värld där infektionssjukdomarna ökar och virus färdas över gränserna är det mycket viktigt att vi är mer förberedda och har bättre motståndskraft för att kunna bekämpa framtida globala hälsohot.

I maj 2025 antog Världshälsoorganisationens (WHO) länder ett nytt globalt instrument som syftar till att bättre skydda människor, samhällen och länder mot framtida pandemier.

Ett globalt instrument för att förbättra förebyggande av samt beredskap och insatser vid framtida pandemier

Målsättningarna

Det instrument som nu antagits av WHO-länderna, även kallat avtalet, syftar till att förbättra förebyggandet av, beredskapen vid och insatserna mot framtida pandemier på global nivå.

Målen är att

  • säkerställa ett hållbart och långsiktigt politiskt åtagande
  • definiera tydliga processer och uppgifter
  • säkerställa långsiktigt offentligt och privat stöd på alla nivåer
  • främja ett förhållningssätt där alla myndigheter och hela samhället deltar och där hälso- och sjukvårdsfrågor integreras i alla relevanta politikområden (forskning, innovation, finansiering, transport osv.)

Potentiella fördelar

Sex generiska ikoner för varje potentiell fördel.
Textversion

• politiskt engagemang och global delaktighet

•fastställda principer, prioriteringar och mål

• stärkt nationell, regional och global motståndskraft mot – och kapacitet att hantera – framtida pandemier

• förbättrad rättvisa vad gäller tillgången till medicinska motåtgärder av hög kvalitet (vacciner, behandlingsmetoder och diagnostik)

• utbyte av övervakningsdata, genetiska data, prover, teknik och tillhörande fördelar

• en One Health-modell som kopplar samman människors, djurs och planetens hälsa

Parterna

Instrumentet förhandlades fram av delegationerna från WHO:s 194 medlemsländer. WHO är det mest inkluderande och mest erfarna internationella organ där alla länder kan arbeta tillsammans kring kritiska globala hälsofrågor.

Civilsamhället, internationella organisationer och relevanta FN-organ konsulterades också i omfattande utsträckning.

De olika etapperna i förhandlingsprocessen

Tidslinje:

  • November 2020 – Europeiska rådets ordförande Charles Michel föreslår att ett internationellt instrument om pandemier utarbetas vid Paris Peace Forum.
  • December 2021 – Vid det särskilda mötet i Världshälsoförsamlingen enas man om att inleda utarbetandet av och förhandlingarna om en konvention, ett avtal eller något annat internationellt instrument om förebyggande av samt beredskap och insatser vid pandemier.
  • Mars 2022Europeiska unionens råd ger grönt ljus för att inleda förhandlingar.
  • Mars 2023 – WHO-länderna inleder förhandlingar om ett första utkast till avtal (grundutkastet).
  • Maj 2023: Förhandlingsorganet lämnar en lägesrapport till den 76:e Världshälsoförsamlingen.
  • Maj 2024:Det föreslagna instrumentet läggs fram för diskussion vid den 77:e Världshälsoförsamlingen.
  • Maj 2025pandemiavtalet antas vid den 78:e Världshälsoförsamlingen.

WHO ska nu förhandla fram ett system för tillträde till och fördelning av nytta (Pathogen Access and Benefit Sharing, PABS), som kommer att ingå som en bilaga till avtalet. När denna bilaga har antagits kommer pandemiavtalet att vara öppet för undertecknande och ratificering av alla WHO-länder.

När man väl har ratificerat instrumentet kommer det att vara rättsligt bindande och förankrat i WHO:s stadga.

Senast ändrad: 4 juni 2025