"Vi använder kakor för att förbättra din besöksupplevelse. Nödvändiga kakor krävs för grundläggande funktioner på rådets webbplats. Icke nödvändiga kakor hjälper oss att ta fram rapporter med anonymiserad och samlad statistik för att bättre tillgodose dina behov.
EU:s miljö- och klimatministrar höll en riktlinjedebatt om miljö- och klimatpolitikens bidrag till återhämtningen från covid-19-pandemin.
Ministrarna välkomnade denna viktiga diskussion och enades om att den europeiska gröna given bör vägleda återhämtningen mot grön tillväxt och ett mer motståndskraftigt EU.
Under diskussionen uppmanades ministrarna att svara på följande frågor:
Hur kan åtgärder från nyligen framlagda initiativ inom ramen för den europeiska gröna given, såsom handlingsplanen för den cirkulära ekonomin och strategin för biologisk mångfald, effektivast bidra till återhämtningen från covid-19-krisen och bidra till att bygga upp motståndskraft och skapa ett mer hållbart och framtidssäkrat Europa?
Hur kan genomförandet av återhämtningsplanen garantera en stabil och framåtblickande investeringsmiljö som skapar grön tillväxt och gröna jobb så att EU håller rätt kurs mot målet att uppnå ett klimatneutralt Europa senast 2050?
Vi vill bygga en modern, ren och sund ekonomi som ska bidra till att trygga de kommande generationernas försörjningsmöjligheter. Återhämtningsplanen kan bidra till att snabbt få fart på Europas ekonomi efter covid-19-krisen, och den kan samtidigt stärka Europas hållbarhet och klimatåtgärder. Detta är anledningen till att dagens diskussion var så viktig. Offentliga investeringar i återhämtningen efter covid-19-krisen bör respektera den gröna eden att ”inte göra någon skada” och vi bör sträva efter att göra det ekonomiska stödet förenligt med EU:s klimat- och miljömål.
Tomislav Ćorić, Kroatiens minister för miljöskydd och energi
Ministrarna lyfte fram en rad punkter, bl.a följande:
Kopplingarna mellan initiativen i den europeiska gröna given och behovet av att hantera dessa enhetligt.
Behovet av tillräckliga resurser för den gröna omställningen inom ramen för återhämtningsplanen och den fleråriga budgetramen.
Betydelsen av målet om ett klimatneutralt EU till 2050 när det gäller att skapa en stabil investeringsmiljö till stöd för målen i den gröna given, såsom ren energi, byggnadsrenovering, innovation och anpassning. I detta sammanhang betonade flera ministrar behovet av att tillämpa principen om att ”inte göra någon skada” samtidigt som vissa framhöll behovet av att ta hänsyn till nationella eller lokala särdrag.
Vikten av en strategi för biologisk mångfald när det gäller hållbar återhämtning och den roll som naturskydd och återställande av ekosystem spelar för att bygga upp motståndskraft och förebygga framtida pandemier.
Behovet av att fullt ut integrera biologisk mångfald i andra sektorer, såsom jordbruk, fiske och skogsbruk, och att säkerställa ett enhetligt genomförande av EU:s åtgärder på dessa områden.
Den cirkulära ekonomin, med fokus på återvinning, en hållbar produktpolitik och fler åtgärder avseende plast samt en koppling till den kommande kemikaliestrategin. Många ministrar underströk att den cirkulära ekonomin framför allt kan främja skapandet av lokala arbetstillfällen och öka motståndskraften genom att göra Europa mindre beroende av import. Man nämnde också vikten av att skapa en väl fungerande marknad för returråvaror.
Strategin ”från jord till bord” och ekologiskt jordbruk.
Som en övrig fråga presenterade det tillträdande tyska ordförandeskapet sitt arbetsprogram på miljö- och klimatområdet för det andra halvåret 2020.
Mötet leddes av Tomislav Ćorić, Kroatiens minister för miljöskydd och energi. Kommissionen företräddes av kommissionens vice ordförande Frans Timmermans och kommissionär Virginijus Sinkevičius.